Bağlantıda Kal

Araştırmacılar Altının Kaynağını Buldu

Bilim

Araştırmacılar Altının Kaynağını Buldu

Altın ve platin gibi değerli ağır elementlerin nötron yıldızlarını veya kara delikleri içeren büyük kozmik çarpışmalarla oluştuğu düşünülüyordu. Ancak yeni bir bulgu, yüzük parmağınızdaki veya elektronik ürünlerinizdeki altının, işlem sırasında kara delik açabilecek nadir bir süpernova patlamasından kaynaklanmış olabileceğini gösteriyor.

Destansı patlamaya “collapsar” (çöküş) deniyor. Bu patlama çok eski ve büyük bir yıldızın kendi içinde çöktüğünde meydana geliyor ve çöken yıldız gerisinde yepyeni bir kara delik bırakıyor.

Toronto’daki Guelph Üniversitesi’nden fizikçi Daniel Siegel, collapsar’ların evrendeki ağır elementleri nasıl dışarı attıklarını modellemek için Columbia Üniversitesi’ndeki meslektaşlarıyla birlikte çalıştı.

Siegel, “Gördüğümüz bu ağır elementlerin yüzde sekseninin çöküşlerden gelmesi gerekiyor. Çöküşler, süpernova oluşumlarında oldukça nadirdir, hatta nötron yıldızı birleşmelerinden bile daha nadirdir, ancak uzaya çıkardıkları materyal miktarı nötron yıldızı birleşmelerinden çok daha yüksektir.” dedi.

Sonucu açıklayan bir makale Nature dergisinde Perşembe günü yayınlandı.

Araştırmacılar daha sonra takım teorik modelini gerçek evrendeki gözlemlerle desteklemeyi, belki de uzak bir galaksideki çöken dövülmüş ağır elementlerin işaretlerini tespit edebilecek yakında yapımı bitecek olan James Webb Uzay Teleskopu ile görmek ister.

Sesini Duyur